Ik moet u iets bekennen. Ik was vroeger een gamer. Oké, ik voldeed niet helemaal aan het cliché maar toch: menig uur heb ik besteed aan spelletjes op de computer. Eind jaren ’90 betekende dat gedoe met dozen 3½” floppydisks en later Twilight cd’s. In de oertijd van het internet waren geavanceerde TCP/IP-instellingen voor mij gesneden koek. U begrijpt, ik ben inmiddels op leeftijd en eigenlijk te oud voor dit tijdverdrijf, maar nog altijd kom ik eens per jaar een weekend samen met vrienden om gezamenlijk op te trekken in online werelden. Natuurlijk heb ik ook Pro Cycling Manager uitgeprobeerd, maar dat haalt het bij lange na niet bij het echte fietsen door weer en wind.

Afgelopen twee weken had ik de beschikking over een Wahoo Kickr. Een slimme trainer met interactieve rolweerstand. Fantastisch apparaat! Was er maar een spel dat je wattages vertaalt in onderlinge verschillen met medespelers en waarin je meer weerstand voelt wanneer je een helling neemt. Zoiets als mijn eerste racestuur met force feedback. Warempel, dat bestaat!

Zwift.com is een massively multiplayer online game, een virtuele wereld waarin iedere fietser aangedreven wordt door ouderwetse spierkracht. Je sluit je slimme of domme trainer aan op de computer (Windows/Mac) via ANT+ of Bluetooth 4. De sensoren op je fiets of in de slimme trainer registreren je snelheid, cadans en hartslag (en eventueel je wattages) en Zwift rekent dit om naar de snelheid van je personage.

2015-01-20_1750333
Optimaal is een slimme trainer met interactieve weerstand zoals de Wahoo Kickr [onze test] en dergelijke [lijst]. Belangrijk hierbij is dat je let op de maximale weerstand. Hoe hoger deze waarde, hoe beter. Trainers met een te laag weerstandsvermogen kunnen bijvoorbeeld geen hellingsgraad van meer dan 6% nabootsen. In het huidige rondje in de virtuele wereld zit een klim van 10%; met te weinig weerstand op het meest steile stuk is je tijd zelfs virtueel niet geloofwaardig.

Het spel is momenteel (februari 2015) in de bètafase. Het is dus nog volop in ontwikkeling. Tijdens deze fase mag een beperkt aantal mensen het spel gratis uitproberen. Ik heb lang geleden al een invite aangevraagd, maar met 10.000 mensen in de wachtrij voor mij had ik weinig illusies als het gaat om snelle toegang. Met behulp van de Nederlandse importeur van Wahoo, 2Moso, en hun goede contacten met Zwift kreeg ik gelukkig voorrang. Na het aanmaken van een profiel, het pairen van de ANT+ sensoren en de fietstrainer, stond ik langs de kant in een wonderlijke wereld. Enkelingen en groepjes fietsers zoefden voorbij.

zwiftprofiel

Het spel is in bèta rechttoe-rechtaan. Voor nu is er één wereld met één rondje van net geen 5 kilometer. In dit rondje een licht oplopende sprint, een klim met een heus KOM-klassement en een afdaling. Niet te moeilijk en met in de klim een maximale hellingsgraad van 10% toch uitdagend. Ben je van alle actieve fietsers de snelste in de sprint, dan draag je zolang dat duurt een groene trui. Ben je de sterkste bergop, dan krijg je de bollentrui tot weer een ander je tijd verbetert. Fiets je 10 seconden of langer met een wattage hoger dan 500 watt, dan krijg je de prijs ‘Shut up legs!’ En zo zijn er meer achievements te halen op basis van je prestaties of duur van een sessie.

Ik klik mijn echte schoenen echt vast in echte pedalen en begin echt te trappen. Ik neem mij voor eens rustig te beginnen en het eiland te verkennen. Iedere fietser werkt voor mij echter als een onbewaakte houten kar met sterke drank op Abdelkader Zaaf en binnen de kortste keren gutst het zweet van mijn lichaam en ben ik in de race voor alle klassementen. Af en toe word ik ingehaald door een klein peloton renners en weet ik aan te haken. Heb je de juiste powerup, dan kun je het voordeel van de slipstream zelfs verdubbelen. Powerups krijg je bij achievements of wanneer je een ronde voltooit. Op het forum van Zwift loopt overigens een discussie of de powerups wel eerlijk zijn ten opzichte van de rest van de fietsers of zelfs ten opzichte van de ranglijsten op Strava. De stelling van de ontwikkelaars is in ieder geval duidelijk: het is een spel. En daarbij, in de boze buitenwereld heb je ook genoeg powerups zoals een ferme wind in de rug. Schreef ik daar Strava? Ja, natuurlijk is het eiland inmiddels bekend op Strava met alle segmenten en KOM’s van dien. Overigens worden deze ranglijsten alleen berekend als je de output van Zwift niet kenmerkt als ‘stationary trainer’ en daarmee vertekent het wel je jaartotalen. Aan ieder de keus.

Overigens valt er nog weinig te verkennen, zoals gezegd is er één rondje van net geen 5 kilometer beschikbaar. Blijft het dan leuk? Ja, het blijft leuk. Je snelheid, cadans, hartslag en eventueel wattage staan de hele tijd links in beeld. Aan de rechterkant zie je een realtime ranglijst van rondetijden van alle actieve renners. Bovenin wordt wanneer je een segment aansnijdt jouw actuele tijd vergeleken met de tijd van de snelste renner. Omdat het een relatief kort rondje is kun je snel weer een poging doen om de groene of bergtrui te pakken. Of wat te denken van het aanscherpen van je snelheid in de afdaling? En ga zo maar door, rondje na rondje. Alleen als je bedacht had een rustig eindje te gaan fietsen kom je bedrogen uit.

Je kunt de Zwift app installeren op je smartphone als tweede scherm. Je krijgt hiermee een aantal extra opties zoals een dashboard en de mogelijkheid signalen te geven aan je medefietsers, zoals ‘overnemen’!

Hoe lang de bètafase gaat duren is nog onbekend. Na de bètafase zul je een abonnement van ongeveer €10 per maand moeten nemen om het spel te kunnen spelen. Komende tijd zal de virtuele wereld worden uitgebreid en zal het mogelijk worden bekende Gran Fondo‘s virtueel te fietsen. Met een slimme trainer met interactieve weerstand was het spel een genot om te spelen. Komende weken ga ik eens kijken of het op een domme trainer zonder interactieve weerstand nog zo leuk is.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]