Een slimme trainer moet met de software praten. Dit kan op 2 manieren, namelijk Bluetooth en ANT+. Slimme trainers ondersteunen één of beide protocollen.

ANT+

Als u de trainer direct wilt aansluiten op uw windows computer moet u een ANT+ dongle (€35 via FuturumShop) aanschaffen. De trainer communiceert dan draadloos met deze USB stick. Naast de trainer zijn er ook hartslag, snelheid en cadans sensoren verkrijgbaar  die via ANT+ communiceren. Zwift gebruikt alle data die het via de ANT+ binnenkrijgt in het spel.

Bluetooth

Via Bluetooth kan ook, maar dan heeft u ook een smartphone nodig met de gratis app Zwift Mobile Link. Deze app is beschikbaar voor Android en Apple’s iOS. Uw trainer praat via de app met Zwift. Zwift gebruikt deze gegevens voor de spelweergave op uw computer. Zowel smartphone als computer dienen op hetzelfde netwerk actief te zijn.

iPad / iPhone

Als u Zwift speelt op een Apple iPad of iPhone dient u gebruik te maken van bluetooth.

Conclusie

Onze voorkeur gaat qua stabiliteit en compatibiliteit uit naar communicatie via het ANT+ protocol. Indien uw computer mét de ANT+ dongle te ver van de computer af staat kan het zijn dat de verbinding niet stabiel is. Een eenvoudige USB verlengkabel brengt dan uitkomst.